Mindfulness Zamanda Yolculuk: İnsanlığın En Eski Uygulamalarından Birine Derinlemesine Bir Bakış

Nedir bu herkesin dilinde dolanan “mindfulness” gelin hep beraber eski tarihine bir bakış atalım…

“Mindfulness” binlerce yıldır yaşamın önemli bir parçası olarak kabul ediliyor ancak popülaritesi son yıllarda önemli ölçüde arttı. Farkındalığın tarihi, Hinduizm, Budizm, Taoizm, Yahudilik ve daha birçok dini kültür içerisinde geçmişin eski sayfalarından bu yana anın farkında olmak ve anda olmak; iç huzuru ve bilgeliği geliştirmek için kullanılıyor. 

Hepimizin Buda olarak bildiği Hintli prens Siddhartha Gautama tarafından geliştirildiğine inanılan Budizm farkındalık uygulamalarının temeli olarak değerlendiriliyor. Buddha’nın kendisi bir mindfulness ustasıydı ve öğrencilerine hayatlarının her alanında farkında olmanın önemini, “mindfulness”ın gerçekliğin doğasına dair içgörü kazanmak için kullanılabileceğini, kendimizi ve etrafımızdaki dünyayı daha iyi anlamamıza izin vereceğini öğretti. 

Budizm’de farkındalık, tüm ruhsal uygulamaların temeli olarak görülüyor. Acı çekmekten kurtulmanın ve aydınlanmaya ulaşmanın kapısı olarak nitelendirdiğimiz bu metot düzenli uygulandığında, kişinin bütünlüğüne ve zihin ile bedenin birbirini ile uyum içerisinde olmasına dair daha büyük bir anlayış geliştirmeye yardımcı olabiliyor. Meditasyon yoluyla kişi, zihnin ve bedenin inceliklerinin daha fazla farkına varabilir ve kendini zihinsel ve duygusal bağlardan kurtarmak için çalışabilir. Bu anlayış, artan bir uyum ve barış duygusuna yol açabilir.

Bugün mindfulness Budist pratiklerinin hâlâ en önemli uygulamalarından biri olarak var olmaya devam ediyor.

Peki diğer dinlerde mindfulness nasılmış bir bakalım?

Hinduizm, uzun bir mindfulness uygulamaları geçmişine sahip başka bir dindir. Hinduizm’de mindfulness ‘Dhyana’ olarak bilinir ve sekiz kollu yoga yolunun yedinci kolu olarak kabul edilir. Dhyana uygulaması, kişinin içsel benliği üzerine meditasyon ve tefekkür yoluyla şimdiki ana odaklanmayı içerir.

Taoizm, MÖ 6. yüzyıldan beri var olan bir Çin felsefi geleneğidir. Taoizm, Lao Tzu’nun öğretilerine dayanır ve doğa ile uyum içinde yaşamaya odaklanır. Zuowang” olarak bilinen ve Taoizm’in beş ana dalından biri olarak kabul edilen mindfulness meditasyon ve evren tefekkürü yoluyla şimdiki ana odaklanmayı içerir. Mindfullnes meditasyonu, uygulayıcıların hayatlarında denge ve uyum sağlamalarına yardımcı olduğuna inanıldığı için Taoizm’in önemli bir parçasıdır.

Musevilikte mindfulness “Hishtavut” olarak bilinir ve Yahudiliğin üç büyük ruhani disiplininden biri olarak kabul edilir. Hishtavut, ilahi meditasyon ve tefekkür yoluyla şimdiki ana odaklanmayı içerir.

Bu eski dini uygulamalar, modern Mindfulness uygulamasının en büyük şekil vericilerinden olmuştur. Günümüzde farkındalık, stresi azaltmak, zihinsel sağlığı iyileştirmek ve genel refahı artırmak için bir araç olarak kullanılıyor. Farkındalığın kadim köklerini onurlandırarak, onun daha sağlıklı ve daha mutlu hayatlar yaşamamıza yardım etme gücünü ve potansiyelini takdir edebiliriz.

Son zamanlarda Batı’da popüler bir uygulama haline gelen Mindfulness gerçekten zihinsel ve fiziksel sağlığı iyileştirmek için güçlü bir araç olabilir mi?

Batı’da farkındalık, 1970’lerde Massachusetts Üniversitesi Tıp Fakültesi’nde tıp profesörü olan Jon Kabat-Zinn’in çalışmasıyla popüler hale geldi. O zamandan beri hem klinik hem de diğer ortamlarda yaygın olarak kullanılan Farkındalık Temelli Stres Azaltma (MBSR) adlı bir program geliştirdi.

O zamandan beri farkındalık, Farkındalık Temelli Bilişsel Terapi (MBCT) ve Diyalektik Davranış Terapisi (DBT) gibi farkındalık temelli terapilerin önemli bir parçası haline geldi. Ayrıca eğitim ortamlarında çocukların ve yetişkinlerin duygulara odaklanmayı, duyguları yönetmeyi öğrenmelerine yardımcı olmak için kullanılıyor.

Bugün Mindfulness, stres ve kaygı düzeylerimizi yönetmemize ve daha büyük bir öz farkındalık ve içsel sakinlik duygusu geliştirmemize yardımcı olan güçlü bir araçtır. Farkındalık yoluyla, şimdiki anın daha fazla farkına varabilir ve düşüncelerimizi ve duygularımızı yargılamadan daha iyi tanıyabiliriz. Bir kabullenme ve farkındalık tutumu geliştirerek, düşüncelerimiz, duygularımız ve davranışlarımız konusunda daha dikkatli olmayı öğrenebiliriz.

Meditasyon yapmak için hayat yoğunluğunu bahane edenlere fırsat…

Mindfulness konusunda yeni olanlar için, pratiğinize başlamanıza yardımcı olabilecek pek çok farklı aktivite var. 

Anda kalmamıza, stresi azaltmamıza ve refahımızı artırmamıza yardımcı olma becerisiyle, giderek daha fazla insanın ‘mindfulness’a yönelmesine şaşmamak gerek. Ama mindful olmak ne kadar kolay?

Cevap, göründüğünden daha kolay olduğu! Mindfulness, geçmiş veya gelecek hakkında endişelenmek yerine, sadece anda var olmaktır. Farkındalık uygulamak için tek yapmanız gereken nefesinize, bedeninize ve çevrenize odaklanmaktır.

Sadece birkaç basit adımla herkes mindful olabilir. Tek yapmanız gereken nefesinize, bedeninize ve çevrenize birkaç dakika odaklanmak. Öyleyse neden bugün denemiyorsunuz? “Mindfulness”ın göründüğünden daha kolay olduğunu fark edebilirsiniz!

Instagram

‘Bu makalede öne sürülen fikir ve yaklaşımlar tamamıyla yazarlarının özgün düşünceleridir ve Onedio’nun editöryal politikasını yansıtmayabilir.’ ©Onedio

Bir yanıt yazın

E-posta adresiniz yayınlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir